Wydarzenia integracyjne

21 marca – Światowy Dzień Zespołu Downa

 

Dzień Życzliwości

21 listopada obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Życzliwości. Były miłe sentencje z cukierkiem przy wejściu, drzewo i ławeczka życzliwości, plakaty i konkurs na kartkę dla pracownika szkoły. Mogliśmy spotkać uczniów dzielących się miłym słowem, a nawet takich, którzy zaśpiewali piosenkę dla grona pedagogicznego.

Bardzo dziękujemy wszystkim osobom, które zaangażowały się w organizację i udział. Było jakoś tak milej, cieplej i weselej. Nie ograniczajmy się do tego jednego dnia. ,,Dzień dobry,, lub,,cześć,, powiedziane na korytarzu, przed szkołą lub podczas wchodzenia do sali NIE POWODUJE groźnych chorób związanych z niebezpiecznymi dla życia powikłaniami. Aczkolwiek, mamy nadzieję, że BĘDZIE ZAKAŹNE i rozprzestrzeni się w czasoprzestrzeni szkoły i jej okolicy, nie tylko w roku szkolnym, ale też podczas ferii i wakacji.

Równocześnie pragniemy poinformować, że: zwykłe ,, Dzień dobry,, wywołuje korzystne dla zdrowia reakcje psychofizyczne: radość, otwartość, zniwelowanie napięcia i nadęcia, zazwyczaj automatyczne podniesienie kącika ust – poprawa mimiki twarzy, zmniejszenie zmarszczek, zwiększenie koncentracji, życzliwości i spostrzegawczość.

Warsztaty o niepełnosprawności

26 listopada odbyły się warsztaty dla uczniów klas 7 i 8 poświęconych tematyce niepełnosprawności.

W trakcie zajęć rozmawialiśmy, kim w zasadzie jest osoba niepełnosprawna, a następnie młodzież spotkała się z trzema osobami – z osobami z niepełnosprawnością ruchową, niewidomą lub niedowidzącą oraz z osobą niesłyszącą lub niedosłyszącą.

Uczniowie mieli okazje poczuć czym jest dany typ niepełnosprawności wykonując proste zadania z zasłoniętymi oczyma, stoperami w uszach czy poruszając się na wózku. Były też rozmowy z osobami niepełnosprawnymi na temat ich życia codziennego, pracy i zainteresowań.

Warsztaty odbyły się dzięki Fundacji TUS.

 

Zawody wioślarskie na ergometrach

W dniu 14 listopada w naszej szkole odbyły się zawody wioślarskie na ergometrach. W tym konkursie sportowym brali min. udział uczniowie z dysfunkcjami.

Lekcja matematyki

W dniu 6 listopada gościliśmy na lekcji matematyki nauczycieli z Programu Erasmus+. Zajęcia odbywały się przy pomocy narzędzi informatycznych (TIK). Uczniowie wykonywali zadania w języku angielskim i polskim. W zajęciach brali udział uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

 

 

„But nie do pary”

W dniu 7 listopada zagrano przedstawienie pt.:„But nie do pary”, przygotowane przez naszych nauczycieli i uczniów. Spektakl opowiada historię autystycznego chłopca, który trafia do nowej klasy. Sztuka porusza kwestie akceptacji, zrozumienia oraz integracji z grupą rówieśniczą. W chórze brały udział dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Czytanie na śniadanie

Dnia 18 października, jak co roku, rozpoczęła się akcja promująca czytelnictwo ,,Czytanie na śniadanie”. Starsi koledzy i koleżanki, w teatralnej formie, zapoznają uczniów kl.1- 3 z najciekawszymi i najbardziej wartościowymi książkami dostępnymi w szkolnej bibliotece. Planujemy występy uczniów klas 6 – 8, w scenkach biorą udział dzieci z klas integracyjnych. Przedstawienia będą grane cyklicznie do końca roku szkolnego. Więcej szczegółów i zdjęcia z naszej akcji w zakładce Integracja/wydarzenia. Opiekunem wydarzenia Pani Lena Gorzelak.

Dni Integracji Sensorycznej

3 kwietnia uczniowie z klas 2c, 2f, 3a, 3d wraz ze swoimi wychowawcami i gościnnie dwie grupy dzieci z Przedszkola Małego Kopernika miały możliwość uczestniczyć w Dniu Integracji Sensorycznej obchodzonym w naszej szkole. W ten dzień sala gimnastyczna zamieniła się w salę Integracji Sensorycznej.

Nasze zabawy poprzedziła rozmowa o tym, czym jest Integracja Sensoryczna, jakie mamy zmysły oraz jak ważny jest ruch dla naszego zdrowia i prawidłowego funkcjonowania mózgu. Uczniowie mieli możliwość poznać sprzęt wykorzystany do terapii Integracji Sensorycznej.

Tego dnia organizowane były różne aktywności. Uczniowie sprawdzali swoje umiejętności chodząc po torze przeszkód (ćwiczenie równowagi i koordynacji), chodząc po drabinkach, wskakując z trampoliny do beczki. Dopasowywali do obrazków zapachy. Szukali w ryżu, makaronie i chrupkach ukrytych skarbów. Odgadywali po kształtach, co jest schowane w pudełkach „Zgadnij co tam się ukryło?” Wkładali szczypcami piłki i pompony. Przenosili jajko na łyżce, wyszywali sznurkiem zwierzaki. Wykonywali zadania jeżdżąc deskorolką na brzuchu i przeciągając linę. Chodzili na tygrysich stopach. Korzystali także z układanek logicznych, różnych gier i pomocy wykorzystywanych w terapii ręki. Uczniowie mieli możliwość założyć symulatory widzenia i zobaczyć, jak widzą osoby mające problemy ze wzrokiem, m.in. ze znaczną krótkowzrocznością, jaskrą, zaćmą, ubytkami widzenia. W kąciku wyciszeń mogli skorzystać z masażu i docisku piłkami rehabilitacyjnymi.

Uczniowie wychodzili z sali zadowoleni i pełni emocji. Jednocześnie dopytywali, kiedy znów będą mogły gościć na takiej sali. Miło było nam słyszeć z ich ust pozytywne komentarze.

Na zakończenie obchodzonego Dnia SI rozstrzygnięto konkurs „Panel Sensoryczny,” który spotkał się z dużym zainteresowaniem. Pani Dyrektor wręczyła uczniom dyplomy i nagrody. Wykonane panele były bardzo pomysłowe i profesjonalne. Prace pokazywały ideę wykorzystania różnych faktur i materiałów sensorycznych w pracach plastyczno-technicznych.

Z okazji Dnia SI przygotowano także gazetkę o tematyce Integracji Sensorycznej, ulotki dla rodziców i w holu szkoły zostały zaprezentowane panele sensoryczne.

Dziękujemy za wspólne świętowanie i czas spędzony na zabawie!

Szkoła z Klasą